maanantai 12. lokakuuta 2009

Puolalaisinvaasio jatkuu ja koulukin alkaa

Huomenna alkaa ihan viralliset tunnit. Hui.

Oon vähän suunnitellu ottavani epsanjaa, enkkua, vähän jotain historiaa, saksan fonetiikkaa ja siihen päälle rytkästään vielä pakollisena erasmus-ihmisten kielikurssi, joka perjantai neljä tuntia. I don't mind. Oon tasasta keskiluokkaa, eli c-ryhmässä. Ja mä oon jo vähän puhunukkin saksaa, tää alkaa varmaan pikkuhiljaa luonnistumaan!
Tänään on vapaapäivä, kun se epsanja alkaa vasta ens viikolla. Pitäis vähän pyykkäillä ja käyä kaupassa ja illalla mennään uimaan. Jipjei. Täällä on siis yliopistolla uima-allassysteemit ja se ei maksa mitään. Pitää vaan tavallaan ilmottautua kurssille, että siellä joskus käy. Sittempä näköö millanen juttu se oikeasti on.

Mut ja Siljan kutsuttiin eillen syömään puolalaista ruokaa. Ton meijän kämppiksen Jaksun kaverit oli semmosta kehitelly ja Jaksu sitten meijät sinne tahto. Se oli aika samanlaista oikeastaan kun suomalainen ruoka, paitsi ettei mulle itelleni ehkä kävis mielessäkään tehä semmosta. Oli sieni-makaroonikeittoa, köpöttiä puolalaisella ihmemakkaralla, pihviä ja pinaatti-juusto-mössöä, omenanmakusta riisijuttua ja sitten vielä saatiin jäätelöä. Ja se oli siis nimenomaan maistelua, kaikki sai vähän kaikkea. Meitä oli siellä kolme Puolasta, yks Kiinasta, yks Japanista ja yks Espanjasta, ja sitten me kaks kalpeaa pohjan akkaa.

Tää meijän kämppä on aikalailla jakautunu kuppikuntiin. Tuo saksalainen Tom on aina sen mimminsä kans, ja niitä näkee vaan pari kertaa viikossa. Sitten nuo kolme puolalaista on aina kolmistaan. Niitten kans on vähän vaikea vaikuttaakin, kun ne ei osaa enkkua, ja puhuu saksaa niin mielettömällä aksentilla että minä en ymmärrä siitä juuri mitään.. Sitten me hengaillaan Siljan ja Jaksun kans. Jaksu on siis tämä neljäs puolalainen. Sen oikea nimi on.. hmm.. Grzegorz, eli jotain ihan käsittämätöntä, joten päätettiin Siljan kans sanoa sitä ihan suomalaisittain Jaksuks. Tämä tapa on kyllä nostattanu vähän kulmakarvoja ja repiny naurua ihmisistä, mutta ei se vissiin Jaksua itteään haittaa, sitä lähinnä naurattaa hirmusesti.

Täällä on nyt vähän kerenny tutustumaankin ihmisiin. Lähinnä tosin tuolla kielikurssilla. Siellä käyn kahvilla aina Ciaran, Lisan ja Francescan kans. Ja sitten oon ollu myös jonkun verran kahen puolalaisen mimmin, eli Aleksandran ja Małgorzatan kans. Ne on ihan hurjan kivoja. Ja hauskaa on sekin kun niillä on keskenään neljä vuotta ikäeroa, (19v ja 23v) ja silti ne on ihan bestiksiä. Ja mikä parasta, ne puhuu kumpikin tosi hyvää enkkua. ^^

Mitähän muuta.. Luvattiin lähteä ens viikonloppuna Kölniin käymään. Pitää kyllä unbedingt ottaa kamera mukaan.

Hmm, jaampa nyt yhen omituisenkin kokemuksen. Täällä on vaihtarina myös yks semmonen kolmekymppinen Bulgarialainen jannu, jonka kans vähän puhuttiin perjantaina ennenkun oltiin lähössä meijän tutustumisviikon loppupippaloista, ja se heitti yhtäkkiä mulle että ootko horoskoopiltas leijona? Mä siihen että oon, mitä ihmettä.. Sitten se sano että joo, sen näkee heti, sun tapas puhua ja kävellä, oot ihan selkeää johtajatyyppiä ja mitähän vielä... Oon siis huippuvalovoimainen. Olin siinä kyllä vähän silmät pyöreällä. Oli hitusen huvittavaa. :P

Kaikkea kummallista täällä lätäkön tällä puolella.
Ja hirmustuttavan valovoimaisesti voisin päätellä tältä päivää tähän. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti